25-09-2017 16:47

Aandacht voor je brein

Hoeveel aandacht besteed jij aan je hersenen? Wat voor voordelen heeft het in je leven om te zorgen dat je brein optimaal functioneert? Wat is het effect van breinoptimalisatie? In dit artikel alles over de ‘shift’ van focus op het lichaam naar de hersenen. 

Van boer naar kenniswerker

Mijn opa was hoefsmit. Zijn vader, mijn overgrootopa, die ik overigens nooit heb gekend, was boer. Mijn oma was huisvrouw. Mijn vader is ingenieur in de chemische industrie en mijn moeder werkt bij de thuiszorg. En ik? Zelf ben ik een kenniswerker, net als mijn vriendin.

Industriële revolutie

Deze verandering in een paar generaties is exemplarisch voor een maatschappelijke trend. In de agrarische tijd vormden boeren de grootste beroepsgroep. De meeste mensen werkten de hele dag op het land met gewassen en vee. Er werd veel om fysieke arbeid gevraagd.

Door de Industriële Revolutie werden boerenfamilies in een paar generaties arbeiders. Het werk werd binnen in fabrieken gedaan in plaats van buiten op de akkers en weilanden. Wat er niet veranderde waren de lange werkdagen en de fysieke belasting van het lichaam.

Vooruitgang van de economie

Met de vooruitgang van de economie werden de arbeidsomstandigheden steeds beter. Kinderarbeid werd afgeschaft en er kwamen regels over hoe lang je mag werken en waar de werkgever voor moet zorgen. De overheid heeft allerlei wet- en regelgeving ingesteld om gezondheid van de werknemers te beschermen.

Digitale revolutie

De omwenteling waar we ons op dit moment in bevinden is de digitale revolutie. Het percentage boeren en arbeiders van de beroepsbevolking wordt steeds kleiner. Een groeiend deel van de scholieren en studenten gaan werken als kenniswerker. Denk aan adviseurs, onderzoekers, juristen of marketingexperts.

Brein onderscheidend

In de huidige werkwereld, zeker in beroepen die zijn gevormd in de digitale revolutie, maakt je fysieke gesteldheid steeds minder een verschil. Als je een sterke fysiek als boer had, dan kon je op een dag meer gedaan krijgen. Om in de huidige maatschappij een voordeel te hebben, zijn je cognitieve vermogens essentieel.

Aandacht voor het lichaam

Als mijn opa, laat staan mijn overgrootopa, naar deze tijd zou reizen, dan zou hij versteld staan. “Wat zijn dit soort gebouwen, die zogenaamde sportscholen en fitnesscentra?” Vroeger was er geen tijd om je lichaam te vormen als hobby. Je had al genoeg aan alle inspanningen die je overdag leverde in je werk. Tegenwoordig is het voor veel mensen juist essentieel. Een uitlaatklep. Na een dag computerwerk met je brein, hoef jij tijdens je training even niet zoveel na te denken.

Meer bereiken

Tegenwoordig zijn je cognitieve vermogens dus onderscheidend; je intelligentie, je geheugen, je creativiteit en je snelheid van denken. Uiteraard zijn er verschillende vormen aan intelligentie. Met een hoog IQ kun je veel bereiken, maar om je goede plannen te kunnen uitvoeren helpt het ook om anderen daarin mee te kunnen krijgen. Om die reden is een hoog Emotioneel Quotiënt (EQ) ook belangrijk. Met een combinatie van al deze competenties, kun je meer bereiken in het leven.

Hieronder schrijf ik over 4 gebieden in je leven waarin de aandacht voor je cognitieve vermogens (aandacht voor hoe je hersenen functioneren) je profijt kunnen opleveren. In je werk, in je sportprestaties, in je privéleven en voor je gezondheid.

1. Werk

Het eerste waar je aan kan denken is je werk. Ben jij een kenniswerker? Waar de fysiek sterke boer meer kon doen op zijn akkers in een dag, kan een cognitief sterke kenniswerker meer doen in zijn of haar werk. Of je nu jurist, marketeer, accountant, controller of HR specialist bent.

2. Sportprestaties

Maar niet alleen in je werk krijg je meer gedaan. Dit geldt ook voor je sportieve prestaties. Uiteraard is daar, afhankelijk van de sport die je beoefent, een groter aandeel voor je fysieke vermogens. Maar je cognitie en met name je focus en concentratie, dragen voor een belangrijk deel bij aan je prestaties.

Hardlopen en CrossFit

Zelf ervaar ik dit in de verschillende sporten die ik beoefen of heb beoefend. In hardloop of wielerwedstrijden moet je strategisch nadenken over je eigen conditie en reserves, maar vooral ook je tegenstanders goed kunnen inschatten. In CrossFit workouts moet ik de diverse oefeningen technisch goed blijven uitvoeren (ook als ik moe word) om een goede score neer te zetten.

Volleybal

In volleybalwedstrijden kwam het soms neer op een fractie van een seconde waarin ik een beslissing moest maken hoe ik een smash langs het blok van de tegenstanders moest slaan.

Onlangs merkte ik het ook bij een training Olympisch Gewichtheffen. Als ik een werkdag heb gehad met veel afleiding, dan had ik minder focus tijdens de training. Hoe meer focus in een training heb, hoe meer kilogram ik kan ‘liften’. In deze sport gaat het niet om brute kracht, maar om explosiviteit. Om explosief te zijn, moeten je hersenen je spieren goed kunnen aansturen. Daar heb je focus voor nodig. Kortom, goed trainen, sporten en bewegen vraagt ook veel van je hersenen.

3. Prive

Naast je werk en je sportieve prestaties, heb je in je privéleven ook veel aan het bijhouden en verbeteren van je cognitieve vermogens. Bijvoorbeeld als je regelmatig met vrienden bordspellen als Risk of Poker speelt of als je ervan houdt om wereldliteratuur te lezen. Als je met aandacht leest, dan blijven de indrukken en de boodschap die de schrijver wilt overbrengen beter hangen. Je bent beter in staat om aan anderen te vertellen wat je hebt gelezen en om verbindingen te maken met je eigen ervaringen of met andere boeken die je hebt gelezen.

4. Gezondheid

Een belangrijke factor, misschien wel de belangrijkste, is je gezondheid. Steeds meer ziekten en aandoeningen zijn zogenaamde hersenziekten. Denk bijvoorbeeld aan de ziekte van Parkinson, ADHD en Alzheimer.

Mijn oma, de vrouw van de hoefsmid waar ik over schreef, is overleden aan de ziekte van Alzheimer. Alzheimer is een ziekte waarbij je een deel van je geheugen verliest. Vooral voor je naasten is dit een tragische ziekte, omdat de Alzheimer patiënt jou op een gegeven moment ook niet meer herkent of de herinneringen die jullie samen hebben beleefd is verloren.

Samenvatting

In de huidige tijd, middenin de digitale revolutie, worden je hersenen steeds belangrijk. Hoe goed jij voor je brein zorgt is van invloed op hoe je presteert op je werk, in je sport en hoeveel je uit je privéleven kan halen.

In volgende artikelen schrijf ik over de verschillende aspecten van je cognitieve capaciteiten, zoals je geheugen, snelheid van denken, creativiteit of het verbeteren van je EQ. Maar vooral: wat kun jij doen om je hersenen de juiste aandacht te geven?


Auteur

Dit artikel is geschreven door Peter Joosten. Peter is biohacker, menselijk proefkonijn, blogger op ProjectLeven.nl en host van de populaire podcast Project Leven Show.

 

Labels:

Posted in Lifestyle By

Peter Joosten