30-04-2018 11:25

De 5 beste kruiden voor je hersenen

De eigenaar van het appartement zei dat ze het kon ruiken. Ik moest glimlachen. De avond van te voren waren mijn vriendin en ik naar een knoflook restaurant in Rotterdam geweest. Het voorgerecht was soep, het hoofdgerecht kip en het nagerecht ijs. Maar zoals je misschien al kan raden: het belangrijkste ingrediënt in alle drie de gangen? Dat was knoflook.

Knoflook wordt vaak in de keuken gebruikt om het gerecht extra smaak te geven. Vaak doe ik een teentje knoflook in de pan nadat ik de ui heb gefruit. Pas jaren later na ons bezoek aan het restaurant in Rotterdam kwam ik er achter dat knoflook niet alleen lekker is, maar ook gezond voor je is.

Naast knoflook zijn er 4 andere kruiden die goed voor je zijn, zowel voor je lichaam als voor je hersenen en cognitieve vermogens. Dit zijn rozemarijn, Huperzine-A, Alpha GPC, Rhodolia Rhosea en pepermunt.

Knoflook

In 2007 zorgde het onderzoek van Das, Banik en Ray voor ronkende krantenkoppen. Zou knoflook de ontwikkeling van hersentumoren kunnen voorkomen en wellicht zelfs kunnen tegengaan? De onderzoekers zelf hielden een slag om de arm; het effect van bepaalde stoffen in knoflook was zichtbaar in een petrischaaltje in het laboratorium, maar het was nog te vroeg om dit door te trekken naar het menselijk brein.

Naast mogelijke voordelen voor je hersenen, worden er ook andere eigenschappen toegeschreven aan knoflook. Het schijnt te helpen om je bloedvaten en hart gezond te houden, je immuunsysteem te ondersteunen en veroudering tegen te gaan. Daarnaast wordt soms genoemd dat knoflook een afrodisiac is. Misschien klinkt dat wat vreemd klinkt doordat je uit je mond gaat ruiken na het eten van knoflook.

Maar juist doordat knoflook de bloedvaten helpt te open, zorgt dit voor meer bloedtoevoer naar de geslachtsorganen. Het beste is om knoflook rauw te eten. Je kunt het ook tot je nemen in de vorm van supplementen.

Rozemarijn

Kruiden hebben niet alleen een positief effect op het moment dat je het eet. Waar de geur van lavendel een ontspannen en kalmerende werking heeft, geldt voor de geur van rozemarijn dat het je geheugen ondersteunt. Tenminste, dit blijkt volgens wetenschappers na onderzoek bij ouderen. In het onderzoek werden de proefpersonen (allemaal ouder dan 65 jaar) verdeeld over 3 groepen.

Een groep kwam in een ruimte met de geur van lavendel, een andere groep in een ruimte met de geur van rozemarijn en een derde groep kwam in een ruimte zonder specifieke geur. Het bleek dat de proefpersonen in de kamer met de geur van rozemarijn een beter geheugen hadden, maar ook een hogere staat van alertheid.

Huperzia Serrata

Huperzine-A is een bestandsdeel dat voorkomt in een paar plant families, waaronder Huperziaceae. Het is een soort mos. Huperzine is relatief goed onderzocht en er zijn geen schadelijke bijeffecten van bekend. Om die reden wordt het ingrediënt vaak toegevoegd aan nootropics en supplementen..

Huperzine wordt gerelateerd aan de bescherming van de hersenen, het stimuleren van nieuwe hersencellen en het maken van nieuwe verbindingen (neurogenesis). Wetenschappers doen momenteel onderzoek naar het effect van dit supplement bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer. Net als Ginko Biloba en Ginseng wordt het al jaren gebruikt in de Chinese geneeskunde.

Alpha GPC

Alpha-GPC staat voor Alpha-glycerophosphocholine. De stof zorgt voor een toename van cognitieve prestaties en beschermt tegen verouderingsprocessen in de hersenen. Het werkt vooral in op de ondersteuning van het celmembraan. Daarnaast lijken onderzoekers er over eens dat het ook kan helpen in fysieke prestaties, met name in uithoudingsvermogen en kracht.

Van nature zit het stofje ook in voedingsmiddelen die je in de supermarkt kan kopen, zoals in eieren. Als je Piracitam of Aniracitam neemt (beide zijn overigens niet in Nederland legaal verkrijgbaar), dan wordt aangeraden om extra Alpha-GPC tot je te nemen. De reden hiervoor is dat de racitams een aanspraak doen op de choline reserves in je brein.

Rhodolia Rhosea

Rhodolia Rhosea wordt merkwaardig aangeduid als zowel een traditioneel Chinees medicijn als een Scandinavisch kruid. De eigenschappen die aan het kruid worden toegeschreven zijn dat het vermoeidheid helpt tegen te gaan (met name in stressvolle situaties). Daarnaast lijkt het de hersenen te beschermen en veroudering van het brein tegen te gaan.

Voor de laatste claim is minder wetenschappelijk bewijs, maar de twee voordelen houden natuurlijk wel verband met elkaar. Als je minder vermoeid bent en beter tegen stress kan, dan kun je vaak rustiger nadenken en weloverwogen een beslissing nemen.

Om die reden wordt aangeraden om extra Rhodolia tot je te nemen met name als je bijvoorbeeld een paar dagen geen cafeïne gaat drinken. Het is dan een substituut voor de cafeïne die je dan even mist.

Pepermunt

Bestel jij wel eens pepermunt thee? Wetenschappers deden onderzoek met 180 proefpersonen. Net als bij het onderzoek naar de geur van rozemarijn, werden de deelnemers willekeurig toegewezen aan een van drie groepen. Elke groep kreeg een andere warme drank: de eerste groep kreeg kamille thee, de tweede groep pepermunt thee en een derde groep alleen heet water.

Na twintig minuten werd het geheugen gemeten en gevraagd naar hun humeur. Daaruit kwam naar voren dat de groep die pepermunt thee had gedronken een beter korte en lange termijn geheugen had. Dit effect trad zeker op in vergelijking met kamille thee. Kamille thee zorgde voor een lagere alertheid en een tijdelijk minder goed functionerend geheugen. Niet voor niets wordt vaak aangeraden om ‘s avonds kamille thee te drinken met als doel om beter te slapen.

Conclusie

De makkelijkste manier om een paar van deze stoffen tot je te krijgen is door het slikken van nootropics. In de Paneuromix Caps zitten bijvoorbeeld zowel Huperzine A, Rhodolia Rhosea alsook Alpha-GPC.

Als je nu van te voren nog een teentje knoflook in je recept hebt gebruikt, een takje rozemarijn in je kamer hangt en een kop pepermunt thee drinkt, dan heb je misschien wel de perfecte combinatie gevonden om dat moeilijke artikel af te schrijven, die spannende lezing voor te bereiden of nog even extra gas te geven voor dat moeilijke tentamen.

Laat het me op social media weten! Gebruik jij deze kruiden? Of doe je andere dingen gebruik jij om je cognitieve vermogens te stimuleren?

Posted in Nootropics By

Peter Joosten